Jak produkowana jest kostka brukowa?
Kostka brukowa to bardzo popularna nawierzchnia, stosowana na ulicach, chodnikach, placach czy prywatnych posesjach. Jest solidna, trwała, a przy tym bardzo dobrze się prezentuje. W jaki sposób powstaje kostka brukowa? Czy producent maszyn budowlanych posiada w swoje ofercie specjalne narzędzia umożliwiające jej szybką i efektywną produkcję?
Jak powstaje kostka brukowa?
Kostka brukowa powstaje maszynowo, przy zastosowaniu odpowiednich urządzeń (te w swojej ofercie ma nie jeden producent maszyn budowlanych). W zbiornikach zasypowych należy umieszczać mieszankę betonową (powstała z połączenia cementy, piasku i drobnego żwiru), której parametry należy dalej kształtować poprzez dodawanie poszczególnych kruszyw i barwników. Jeżeli materiał zyska odpowiedni skład wówczas może zostać procesowi wiboprasowania.
Wiboprasowanie składa się z kilku etapów. Pierwszy polega na poddaniu mieszanki wibracjom, aby poszczególne jej elementy mogły rozłożyć się równomiernie. Kolejny etap to prasowanie, polegające na dociskaniu masy przy pomocy specjalnego stempla. Na tym etapie usuwane jest z masy powietrze, a ona sama zostaje zagęszczona.
Przy takiej metodzie nie są potrzebne linie produkcyjne kostki brukowej Te wykorzystywane są w przypadku zastosowania kamienia naturalnego.
Całość masy na kostkę brukową zastyga w specjalnych formach, z których jest usuwana i rozkładana na paletach. Aby poszczególne kostki w czasie transportu nie ścierały się ze sobą, muszą zostać przesypane specjalnym granulatem.
W przypadku kostki z kamienia naturalnego produkcja wygląda nieco inaczej. Tu bloki bazaltowe i grafitowe trafiają na specjalne taśmociągi, a następnie do strefy cięcia. Ponieważ są to kruche kamienie, przy cięciu wykorzystywana jest woda z drobinami piasku pod dużym ciśnieniem.
Na jakie parametry należy zwracać uwagę w przypadku kostki brukowej?
Kostka brukowa to bardzo popularny materiał, w związku z czym dostępny jest w wielu różnych rodzajach. Linie produkcyjne kostki brukowej są tak programowane, by jej różnorodność była możliwie jak największa.
Najpopularniejszym modelem kostki jest wariant dwuwarstwowy, w którym na warstwę konstrukcyjną nakładana jest cienka warstwa dekoracyjna. Jest to wariant nieco droższy, jednak jego estetyka i trwałość wynagradza konieczność większych kosztów.
Istotnym parametrem w wyborze kostki powinna być jej grubość. Im intensywniej będzie ona eksploatowana, tym jej grubość powinna być odpowiednio większa. Dodatkowo kostka, po której będą poruszały się pojazdy, musi mieć nawet dwukrotnie większa grubość niż ta, po której poruszać będą się wyłącznie piesi.